Störningar

Att bo nära andra människor är aldrig helt friktionsfritt. Vi är alla olika och har egna rutiner, arbetsförhållanden, familjekonstellationer och vanor. Det är därför inte ovanligt att människor som bor i en bostadsrättsförening eller hyreshus ibland störs av grannar. 

Vad är en störning?

Du som bor i en lägenhet i ett flerfamiljshus bor också nära inpå dina grannar. Därför är det ofrånkomligt att du kommer att höra dina grannar och att de kommer höra dig. Det kommer aldrig att bli knäpptyst när människor ska samsas på en begränsad yta.

Högljudda barn, ljud från badrum, grannar som städar eller bara umgås och lever sina liv är ljud som du helt enkelt får tåla om du bor i lägenhet. En granne som är sjuk och hostar på natten eller har spädbarn med kolik tillhör också den kategorin. Men det finns även gränser för vad som är acceptabelt.

Du behöver inte tåla saker som att en granne har vilda fester flera dagar i veckan, bråkar med sin partner sent på natten eller stör friden på annat sätt vid upprepade tillfällen.

Det här räknas som en störning

  • Musik eller tv på hög volym

  • Bråk och skrikande

  • Buller och oväsen i trappen eller andra gemensamma utrymmen

  • Slammer från vinden

  • Hundar som skäller

  • Grannar som stampar i golvet

  • Städning på olämpliga tider

  • Spikande, borrande eller annat högljutt pyssel på olämpliga tider

  • Tvättning eller städning efter klockan 22.00

  • Extremt högljutt sex

  • Fester och andra högljudda bjudningar

  • Hotfullt beteende

Det här utgör inte en störning

  • Barn som skriker eller gråter högljutt – även om det sker på natten

  • Barn som leker och/eller skräpar ner, dagtid (06-22)

  • Arbeten i bostaden dagtid, till exempel att borra i väggar, spika i väggar eller att möblera om under dagtid

  • Hund som skäller högljutt vid enstaka tillfällen

Vad kan jag göra om mina grannar stör?

Ett bra första steg om någon stör är att kontakta grannen i fråga och påtala problemet. I de flesta fall brukar en tillsägelse räcka. Grannen kanske inte ens var medveten om att andra stördes.

Ring polisen vid hotfulla och allvarliga störningar

I vissa fall är det inte läge att själv prata med en granne som stör. Är störningarna allvarliga, om du upplever grannen som hotfull eller misstänker att hen kan bli våldsam bör du ringa polisen istället. Samma sak gäller om du misstänker att någon far illa.

Kontakta Störningsjouren

Störningsjouren kan i regel vara på plats snabbt, avgöra var störningen kommer ifrån och prata med grannen. De kommer också dokumentera händelsen och överlämna informationen till bostadsrättsföreningen. Du når Störningsjouren på 010 - 470 53 00 dygnet runt.

Gör en skriftlig anmälan per mail

Generellt är det bäst att kontakta bostadsrättsföreningen skriftligen, eftersom det minskar risken för att ärendet faller mellan stolarna. Då har du också dokumentation som visar när du först påtalade problemet.

Samla bevis genom att föra anteckningar

I vissa fall kan det vara knepigt att bevisa att en viss granne utgör en störning och även att visa på problemets omfattning. Ett klassiskt tips är att alltid föra anteckningar över störningarna. Skriv ner datum, klockslag och störningens karaktär (bråk och skrik, hög musik etc).

Du kan sedan lämna över förteckningen till din bostadsrättsförening. Du kan också spela in störningarna med din mobiltelefon. Bevis i form av ljudinspelningar och filmer kan vara till stor hjälp om grannen inte lyssnar. Det är nämligen inte ovanligt att grannen hunnit bli tyst innan polisen eller störningsjouren hunnit dit eller återupptog det störande beteendet så fort de åkt därifrån. Utan bevisning som en inspelning kan detta bli svårt att bevisa i efterhand.

1 - Kontakta grannen

Kontakta grannen i fråga och påtala problemet. I de flesta fall brukar en tillsägelse räcka. Grannen kanske inte ens var medveten om att andra stördes. 

2 - Kontakta Störningsjouren

Störningsjouren kan i regel vara på plats snabbt, avgöra var störningen kommer ifrån och prata med grannen. De kommer också dokumentera händelsen och överlämna informationen till bostadsrättsföreningen.

Störningsjouren når du på 010 - 470 53 00 dygnet runt.

3 - Kontakta Styrelsen

Hjälper inte dessa steg, kontakta föreningens styrelse.

Styrelsen når du på info@brfgaleasen.se.